Natuurlijk weet ik niet hoe het voor jullie werkt maar wat ik altijd merk is dat mijn huis mijn gevoel/mind weerspiegeld en andersom.
Op momenten dat het heel druk is en ik onvoldoende rust in mijn lijf heb zie ik dat de was sneller opstapelt en dat de zolder minder georganiseerd raken.
Het grappige is dat ik op het werk de 5S methodiek train en volg om een fijne, prettige, veilige, effectieve en efficiënte werkomgeving te creëren voor iedereen. 5S is een LEAN-gedachtegoed en staat in het kort voor:
Sorteren: Scheiden van de spullen op categorieën en wat weg kan
Schikken: plaats de spullen op een logische plek
Schoonmaken: Maak de locatie schoon en maak hierover afspraken hoe dit zo te houden en inspecteer de plek tijdens het schoonmaken op afwijkingen
Standaardiseren: Label/identificeer op zo'n manier dat het voor iedereen duidelijk is wat waar hoort en hoe de plek eruit zou moeten zien.
Standhouden: Leef de afspraken na en spreek elkaar hierop aan indien nodig.
De slogan 'Voor alles een plek en een plek voor alles' is er 1 welke hierbij veelvuldig de revue passeert.
Daarnaast zijn er inmiddels diverse televisieprogramma's welke gebruik maken van een zelfde of soortgelijke methodiek.
- Je huis op orde
- Tyding up with Marie Kundo
Ik zal de methodiek welke ik gebruik, thuis, hieronder uitleggen. Alleen wil ik je wel alvast uit 1 droom helpen. Het is een doorlopend en terug kerend proces waarbij je steeds weer een klein beetje verbetert. Omdat de kans dat je een hele week of 2 weken vrij neemt om je hele huis op te ruimen erg klein is, zul je het in stapjes moeten doen. Hierom zul je regelmatig dezelfde spullen nog een keertje in je handen hebben.
Het is niet de eerste keer perfect. Maar hoe vaker je deze verbetercyclus hebt doorlopen, hoe beter het resultaat. Het word dan vaak ook makkelijker om de nieuwe situatie zo te houden.
Je hebt minder spullen en ze krijgen een steeds betere plek.
Het helpt om als eerste een plek te kiezen waarbij je een wat grotere slag kunt slaan. Dan is de geestelijke beloning groter. En de kans dat je de stap gaat herhalen ook groter. Natuurlijk kun je ook hulp inschakelen van vrienden, ouders of een opruimcoach:)
Start:
- Selecteer een plek (kast/la/rek in de schuur/zolder of een deel van de keuken etc.…net naar gelang je tijd hebt)
- Fotografeer de plek
- Verdeel de spullen in verschillende categorieën:
- Kan weg
- Verkopen
- Houden maar andere plek
- Houden op dezelfde plek
- Maak de plek schoon
- Cluster alle spullen welke je wilt houden op een logische manier
- Maak de spullen indien nodig schoon voordat je deze een nieuwe plek geeft
- Fotografeer de situatie
- Vergelijk de voor en na
- Vier het resultaat
Probeer spullen losse spulletjes zoveel mogelijk in te kaderen, door deze bijvoorbeeld in manden of dozen te plaatsen. Als je spullen in dozen of manden doet kan het labelen ervoor zorgen dat je ze toch makkelijk kunt terug vinden. Een doorzichtige bak kan ook helpen om spullen beter overzicht te houden en makkelijker spullen terug te vinden.
Succes met opruimen en veel plezier met het resultaat!
Tips voor een klein budget:
- Gebruik schoenen dozen, deze zijn vaak gratis op te halen. Je kunt ook altijd nog inpakpapier van bijvoorbeeld de action gebruiken om ze mooier te maken.
- Gebruik grotere papieren dozen welke je vaak gratis kunt pakken bij de supermarkt of vraag of je ze mee kan nemen bij een winkel.
- Kijk eens bij de kringloop winkel of marktplaats





Reactie plaatsen
Reacties